دکتر منوچهری مدیرکل کتابخانه های استان فارس:

آیین نکوداشت بیش از نیم قرن فعالیت کتابخانه های عمومی میرزانصیر جهرمی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سایر مسوولین شهرستانی در جهرم برگزار شد.

محمدحسن شعبانی فرماندار ویژه شهرستان جهرم در این آیین اظهار داشت: سرمایه گذاری فرهنگی بر روی نسل جوان یک ضرورت راهبردی و آینده محور است. وی افزود: اگر کتابخوانی به صورت یک رویکرد علی الدوام در سطح افکار عمومی محقق شود، بی تردید شاهد جامعه ای متفاوت خواهیم بود.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت: فعالین و دوستداران کتاب در جهرم، عاشقانه و ایثاگرانه با کمترین امکانات بیشترین خدمات و دستاوردها داشتند.

شعبانی با بیان اینکه از نیم قرن پیش کتابخانه در جهرم فعال بوده، بیان داشت: این به معنای آن است که مردم این شهرستان از گذشته به فکر توسعه و پیشرفت شهرستان بودند و در زمینه فرهنگی پیش قدم بودند.

دکتر محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم جهرم و خفر  در این مراسم با اشاره به خدمات گسترده فرهنگی کتابداران، جبران این زحمات را در مراسمی دوساعته غیرممکن دانستند. وی با ابراز تأسف بابت قرارگیری مسئله فرهنگ به اولویت‌های دسته چندم اکثر دستگاه‌های کشور از فرماندار شهرستان خواست در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان این حوزه بیشتر دیده شود. وی ادامه داد توسعه‌ی همگون شهرستان مستلزم ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و فرهنگی در شهرستان است.

روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم با اشاره به سرآمدی جهرم در سبقه‌ی کتاب و کتابخانه‌داری آمادگی خود را برای راه‌اندازی کتابخانه سیار و کتابخانه مرکزی در جهرم اعلام کرد.

وی به تغییر نقش و تأثیرگذاری کتابخانه‌ها در جامعه اشاره و ادامه داد: در حال حاضر همه کتابخانه‌ها دارای بخش کودک مستقل و خدمات فرهنگی و پژوهشی متعددی در آنها انجام می‌شود.

امیرزاده رئیس اداره کتابخانه‌های جهرم هم در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به همه حاضران و مسئولین با افتخار به سابقه‌ی فعالیت کتابخانه در جهرم به دستاوردهای کتابخانه‌ها پس از انقلاب پرداختند.

تجلیل از مسئولین و کتابداران سابق کتابخانه‌ها، خانواده‌های کتابخوان و رونمایی از نرم‌افزار کتابا از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

با رونمایی از سامانه مدیریت کتابخانه دیجتال کتابا‌، کتاب نویسندگان جهرمی در این سامانه بارگذاری می شود و کتاب ها مانند کتاب های فیزیکی قابل امانت یا مطالعه آنلاین است.

در این مراسم یاد ابوالفضل حاذقی(اولین موسس کتابخانه غیردولتی جهرم)، حضرت آیه الله حسین شب زنده‌دار(کتابخانه اسلامی)، جلال طوفان و حیدر توانایی(اولین اعضای انجمن کتابخانه)،  میرزاعبدالله مصباحی، حاج عزت الله صادقی(خیر و سازنده کتابخانه)، مرحوم عطارزاده(اولین مسئول کتابخانه)، علیرضا و شهید احمد رنجبر(کارمندان کتابخانه میرزانصیر) گرامی داشته شد. از نقش خدمات کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌های قدیمی جهرم(خوش اندام، رجایی، صرافپور، معطریان، انتشارات پیمان غدیر، بونیز، شهید مصلی نژاد و مصلی) یاد شد.

و با اهدای تندیس و هدیه از:

خانواده‌های مرحوم: سید جلال مولازاهدی(مسئول کتابخانه شاه‌علیا)، غلام‌عباس صحرائیان(مسئول کتابخانه میرزانصیر، محسن تابش(مسئول کتابخانه تابش)، هوشیار(مسئول کتابخانه میرزانصیر) تقدیر بعمل آمد.

تجلیل از پیشکسوتان: آقایان هرمز قناعتیان، علی ابراهیمی مدیران وقت کتابخانه میرزانصیر جهرمی، مهدی مقدسی کتابدار کتابخانه اسلامی،خانم‌ها سکینه کارگرفرد، اشرف امیری از  کتابخانه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و میترا نعمتی از کتابخانه میرزانصیرجهرمی بخش دیگری از این مراسم بود

در ادامه هم از ده خانواده که خانوادگی و چند نسل عضو کتابخانه‌های جهرم بودند تجلیل شد.

– محمد صادقی به نماینده خانواده کتابخوان صادقی (از کتابخانه میرزانصیر جهرمی)

– نحله‌ مهدوی به نمایندگی از خانواده کتابخوان مهدوی (از کتابخانه شهدای علویه)

– زین العابدین غلامی به نمایندگی ازخانواده کتابخوان زنده‌لاف (از کتابخانه دوزه سیمکان)

هلیا جعفریان به نمایندگی از خانواده کتابخوان جعفریان(از کتابخانه امام صادق ع قطب‌آباد)

بیتا اسدی‌نژاد به نمایندگی از خانواده کتابخوان اسدی‌نژاد (از کتابخانه شهید عبدالله رضایی موسویه)

– شقایق احمدی‌نژاد به نمایندگی از خانواده  کتابخوان احمدی‌نژاد(از کتابخانه میرزانصیرجهرمی)

– سهیل چهارباغچه‌ به نمایندگی از خانواده کتابخوان چهارباغچه (از قبائل کتابخوانی جهرم)

– زهرا امیدی به نمایندگی از خانواده کتابخوان امیدی(کتابخانه کانون پرورش فکری)

– نسیم زارعی به نمایندگی از خانواده کتابخوان زارعی(کتابخانه کانون پرورش فکری)

– امیرحسین بهرامی به نمایندگی از خانواده کتابخوان بهرامی(از کانون پرورش فکری کودک)

کتابخانه عمومی میرزانصیر جهرمی در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. پیش از آن نیز در دهه ۴۰شمسی کتابخانه اسلامی و شاه علیا به علاقه‌مندان کتاب ارائه خدمت می‌نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *