به دنبال برگزاری همایش دوسالانه حافظ

به گزارش اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم، به دنبال برگزاری همایش حافظ در سال 1394، مقالات ارائه شده در آن همایش در قالب کتابی تحت عنوان «حافظ پژوهی» چاپ و طی مراسمی با حضور مسئولین و ارائه دهندگان مقاله در سالن کودک کتابخانه میرزانصیر جهرمی رونمایی شد.

به گزارش اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم، به دنبال برگزاری همایش حافظ در سال 1394، مقالات ارائه شده در آن همایش در قالب کتابی تحت عنوان «حافظ پژوهی» چاپ و طی مراسمی با حضور مسئولین و ارائه دهندگان مقاله در سالن کودک کتابخانه میرزانصیر جهرمی رونمایی شد.

در آغاز این مراسم، مجتبی امیرزاده رئیس اداره کتابخانه ها ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان از تلاش‌های متولیان همایش از جمله فرمانداری، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد و دانشگاه جهرم  تشکر کرد. همچنین با تقدیر از مهدی حمایت‌خواه گردآورنده مقالات، حمایت از صاحبین اثر، مولفین و مترجمین را از رسالت‌های کتابخانه دانست.

مهدی حمایت‌خواه گردآورنده کتاب، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش و تدوین کتاب، هدف از برگزاری همایش را توجه بیشتر به شناخت جایگاه حافظ و تشویق دانش‌پژوهان به تحقیق در ابعاد مختلف زندگی این شاعر و توجه عمق معنا در اشعار او دانست.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر عبدالرضا مدرس زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان از طریق ارتباط مجازی حضور و در بخشی از سخنان خود به شباهت‌ها و تفاوت‌های اشعار سعدی و حافظ پرداخت. وی گفت: هر دو شاعر، محبوب را با واژگان رزمی همچون تیر، کمان، شمشیر خنجر و سپر ستوده اند با این تفاوت که زبان سعدی ساده‌تر و حماسی‌تر ولی زبان حاظ پیچیده و صنعتگانه است.

در ادامه عبدالصمد یاسمی پور معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش جهرم، بهرام کوهمال شاعر و مسعود فرشیدنیا پژوهشگر طی سخنانی به توصیف جایگاه والای شمس الدین محمد حافظ شیرازی پرداخته و اشعاری از آن ادیب شهیر قرائت نمودند.

در پایان این مراسم از مهدی حمایت‌خواه و سایر دست‌اندکاران و پژوهشگران با اهدای تندیس، لوح و هدیه تقدیر شد.

کتاب «حافظ پژوهی» که دربرگیرنده مجموعه مقالات ارائه شده در همایش حافظ‌ شناسی جهرم است توسط  مهدی حمایت‌خواه گردآوری و توسط انتشارات عصر جوان در 252 صفحه به چاپ رسیده است. این همایش در سال 1394 و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی جهرم وهمکاری فرمانداری ویژه، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد و دانشگاه جهرم  برگزار شده است.

این کتاب دربرگیرنده چهار فصل می باشد:

فصل اول) پیام‌های همایش: شامل پیام‌های مجتبی امیرزاده رئیس اداره کتابخانه ها، مسعود نادریان جهرمی رئیس وقت دانشگاه جهرم، مجیدرضا جهان‌مهین مدیر وقت روابط عمومی دانشگاه جهرم، دکتر شهرام کارگر دبیر علمی و مهدی حمایت‌خواه دبیر اجرایی همایش

فصل دوم) مقالات شامل:

بررسی و مقایسه تصاویر رزمی و حماسی در غزل‌های سعدی و حافظ؛ نوشته دکتر سید محمود سیدصادقی

بررسی تطبیقی نابرابری‌های اجتماعی در اشعار حافظ و اندیشه ماکس وبر؛ نوشته دکتر فخرالسادات پیلتن

نسبت اشعار حافظ با مسائل اجتماعی؛ نوشته معصومه حیدری

بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی قرن هشتم در آثار حافظ؛ نوشته مسعود فرشیدنیا، سوسن رحمانیان، سینا فرشیدنیا

حافظ و بررسی ابیات او از منظر ساختارهای امروزی؛ نوشته سینا فرشیدنیا، فاطمه دلدار

حافظ شیرازی؛ نوشته محسن رحمانیان کوشککی

گذری کوتاه و اجمالی در زندگی و اندیشه‌ی حافظ شیرازی؛ نوشته مهدی حمایت‌خواه جهرمی

فصل سوم) ضمائم

فصل چهارم) مقالات پیشنهادی و تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *